0

«Παγίδα» που οδηγεί στην εφαρµογή διπλάσιου φορολογικού συντελεστή 26% (αντί για 13%) για τα εισοδήµατα που θα αποκτήσουν τη φετινή χρονιά κρύβουν για χιλιάδες αγρότες οι διατάξεις του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήµατος οι οποίες θα τεθούν σε ισχύ το 2015, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της εφημερίδας Agrenda.

Πιο συγκεκριµένα, κάθε φορά που το εισόδηµα του αγρότη είναι µικρότερο αυτού που προκύπτει µε βάση τα τεκµήρια διαβίωσης, τότε για τη διαφορά που προκύπτει θα φορολογείται µε… 26%. Ακόµα, όµως, και στην περίπτωση που ο παραγωγός δεν έχει κάποιο εισόδηµα από τη γεωργική του εκµετάλλευση και παρουσιάζει ζηµία, δεν πρόκειται να γλιτώσει από τα δίχτυα της εφορίας η οποία θα τον φορολογεί µε βάση τα τεκµήρια διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων, ήτοι µε τεκµαρτό τρόπο. Μάλιστα και σε αυτή την περίπτωση η φορολόγηση γίνεται µε συντελεστή 26%.

Να θυµίσουµε ότι τα παραπάνω ζητήµατα που προκύπτουν από τις εξωπραγµατικές διατάξεις του νέου Κώδικα είχε επισηµάνει εγκαίρως µε άρθρα της η Agrenda, υπογραµµίζοντας την ανάγκη να θεωρηθεί το 2014 µεταβατικό έτος για τη φορολογία την αγροτών- ακριβώς για να αποφευχθούν αυτές οι αδικίες.

Το θέµα ήρθε ξανά στην επιφάνεια αυτή την εβδοµάδα, µετά από δηµοσιεύµατα εφηµερίδων και sites µε το υπουργείο Οικονοµικών να επιχειρεί να «µαζέψει» εκ των υστέρων την κατάσταση, δίχως όµως επιτυχία. Κι αυτό γιατί η ανακοίνωση που εκδόθηκε ουσιαστικά δεν αναιρεί το γεγονός ότι πολλοί αγρότες θα κληθούν να πληρώσουν το 2015 διπλάσιο φόρο. Ας δούµε το γιατί:

Στην περίπτωση που υπάρχει διαφορά µεταξύ του δηλωθέντος εισοδήµατος του αγρότη(δηλαδή το εισόδηµα που προκύπτει από τα έσοδα-έξοδα)και του τεκµαρτού , σύµφωνα µε τη γραµµατική ερµηνεία του νόµου, η διαφορά τεκµαρτό µείον δηλωθέν εισόδηµα θεωρείται «εισόδηµα από επιχειρηµατική δραστηριότητα». Εποµένως φορολογείται µε 26% για τα πρώτα 50.000 ευρώ και 33% από 50.000 ευρώ και πάνω.

Στην περίπτωση, τώρα, που ένας αγρότης που διαθέτει περιουσιακά στοιχεία όπως ένα σπίτι κι ένα Ι.Χ. (επιβατικό) δηλώσει ζηµιά από την αγροτική του εκµετάλλευση (π.χ. λόγω ακαρπίας), τότε ενεργοποιείται το Άρθρο 34 « ∆ιαφορά εισοδήµατος και υπολογισµός του φόρου αυτής», του N. 4172/2013, σύµφωνα µε το οποίο «1. Η διαφορά που προκύπτει µεταξύ του τεκµαρτού και του συνολικού εισοδήµατος κατά την παράγραφο 1 του άρθρου 30, η οποία προστίθεται στο φορολογητέο εισόδηµα, προσδιορίζεται από τη Φορολογική ∆ιοίκηση κατά το ίδιο φορολογικό έτος σύµφωνα µε τα οριζόµενα στις επόµενες παραγράφους και φορολογείται:…………… 3. Για τον προσδιορισµό των κερδών από επιχειρηµατική δραστηριότητα σύµφωνα µε τις διατάξεις του παρόντος άρθρου, η ζηµία του ίδιου φορολογικού έτους ή και των προηγούµενων δεν εκπίπτει και δεν µεταφέρεται για συµψηφισµό στα επόµενα φορολογικά έτη».

«Κούφιες» διαψεύσεις από το Οικονοµικών

Οι διαστάσεις που πήρε το ζήτηµα ανάγκασαν το Μαξίµου να προχωρήσει σε διαρροές περί παρέµβασης του πρωθυπουργού, Α. Σαµαρά για να αλλάξουν οι διατάξεις ενώ το υπουργείο Οικονοµικών εξέδωσε µια καθησυχαστική ανακοίνωση η οποία, όµως, δεν διαψεύδει την ουσία του θέµατος.

Πιο συγκεκριµένα, στο κείµενο αναφέρεται µόνο ότι «η κυβέρνηση έχει θεσπίσει τη φορολόγηση των κερδών από ατοµική αγροτική επιχειρηµατική δραστηριότητα µε συντελεστή 13% και αυτό θα ισχύσει σε κάθε περίπτωση». ∆ηλαδή δεν διαψεύδονται τα όσα προκύπτουν από την εφαρµογή των διατάξεων του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήµατος και βέβαια δε γίνεται κανένας λόγος για αλλαγή τους ή έστω διορθωτικές παρεµβάσεις.

Να θυµίσουµε εξάλλου ότι, σύµφωνα µε πρόσφατη εγκύκλιο της ΓΓ Εσόδων, ο συντελεστής 26% ή 33% θα ισχύσει και για τη µεταποιητική δραστηριότητα µικρής κλίµακας την οποία ασκεί ένας παραγωγός για το προϊόν που παράγει,  ανεξάρτητα από το αν το τελικό προϊόν διατεθεί στη λιανική αγορά ή το χονδρεµπόριο.

"Μύλος" με το φόρο 26% στη μεταποίηση αγροτικών προϊόντων

Στο μεταξύ, να δοθούν άμεσα διευκρινίσεις σε μια σειρά θεμάτων που αφορούν τη φορολογία των αγροτών ζήτησαν οι φοροτεχνικοί από τη ΓΓ Δημοσίων Εσόδων, Κατερίνα Σαββαϊδου στο πλαίσιο συνάντησης που είχαν μαζί της την περασμένη εβδομάδα.

Πιο συγκεκριμένα, η ΠΟΦΕΕ (ομοσπονδία των φοροτεχνικών) ζήτησε από την κα Σαββαίδου την άμεση έκδοση εγκυκλίων προκειμένου να ξεκαθαριστεί τι θεωρείται επεξεργασία (μεταποίηση) αγροτικών προϊόντων και τι όχι.

«Υπάρχει «νεφέλωμα» στον διαχωρισμό των υπηρεσιών που παρέχονται στους αγρότες ώστε να υπαχθούν στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ ή στον μειωμένο. Οι παλαιές εγκύκλιοι είναι σε ισχύ ; Σίγουρα όμως οι συνθήκες μεταποίησης και το εύρος των αγροτικών προϊόντων έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Ταυτόχρονα άλλαξαν και οι προϋποθέσεις για πώληση αγροτικών προϊόντων κυρίως στο εξωτερικό. Αυτά που πρώτα τα πουλούσαν από το τελάρο σήμερα απαιτούν ειδική προεργασία για να πωληθούν και οι εγκύκλιοι είναι 30 ετών», επισημαίνεται στο έγγραφο εργασίας με τα θέματα που συζητήθηκαν στη συνάντηση.

Η ΠΟΦΕΕ κάλεσε τη Γενική Γραμματεία να ζητήσει, μεταξύ άλλων, τη βοήθεια και της Π.Α.Σ.Ε.Γ.Ε.Σ. για μια καταγραφή των υπηρεσιών αυτών τόσο από τους Συνεταιρισμούς των αγροτών όσο και από τρίτους επαγγελματίες καθώς «και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έχει εγκυκλίους για επεξεργασία πρώτου βαθμού».

Επιπλέον, «πρέπει να εξευρεθεί ο τρόπος για τον δίκαιο υπολογισμό του φορολογητέου εισοδήματος των αγροτών του Ειδικού Καθεστώτος ΦΠΑ, καθώς δεν προβλέπεται απογραφή έναρξης σε περίπτωση που έχουν προϊόντα εσοδείας 2013 που πουλήθηκαν μέσα στο 2014».

Τέλος η ΠΟΦΕΕ σημειώνει ότι παραμένει αδιευκρίνιστο το πώς θα φορολογηθούν οι αγροτικές επιδοτήσεις του 2014 για παραγωγή 2013. «Η Γ.Γ.Δ.Ε. πρέπει να ξεκαθαρίσει πως θα φορολογηθούν καθώς υπάρχει λογιστικός προσδιορισμός του εισοδήματος», αναφέρεται στο σημείωμα.

Αναλυτικά η ατζέντα των θεμάτων που συζητήθηκαν στη συνάντηση ΠΟΦΕΕ-ΓΓ Δημοσίων Εσόδων έχει ως εξής:

1. Τιμολόγια Παροχής Υπηρεσιών του Κλάδου Λογιστών – Φοροτεχνικών: ζητούμε έκδοση με κάθε είσπραξη και το αργότερο μέχρι 31/12 κάθε έτους

2. Ηλεκτρονική υπογραφή για τους Λογιστές – Φοροτεχνικούς : πιστεύουμε ότι διευκολύνει την φοροδιαφυγή ενώ ταυτόχρονα μεγάλο πρόβλημα ασφαλείας για τα προσωπικά δεδομένα των πελατών μας. Είναι αναγκαίο να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία.

3. Συγκεντρωτικές (Μ.Υ.Φ.) : αν είναι αδύνατον να υποβληθούν για το 2014 ως «ετήσιες» πρέπει να παραταθεί ο χρόνος υποβολής όλων των τριμήνων του 2014 μέχρι 28/2/2015 και στο σύστημα υποβολής να ορισθεί όριο διασταύρωσης σε επίπεδο 1 Ευρώ (καθώς οι στρογγυλοποιήσεις στα δεκαδικά είναι «ανθρώπινοι» και μπορούν να εξαιρεθούν).

4. Πρόστιμα 2.500 ευρώ : από λάθος (ή παράλειψη) είναι στο ίδιο ύψος τόσο για τα απλογραφικά βιβλία όσο και για τα διπλογραφικά βιβλία πρέπει να διορθωθεί .

5. Το Ισόποσο πρόστιμο του άρθρου 59 πρέπει οπωσδήποτε να καταργηθεί είναι πέρα από κάθε λογική .

6. Αυτοπαράδοση ΦΠΑ οικοδομών μετά τις 31/12/2014 πρέπει να καταργηθεί και να μην ισχύσει. Ο λόγος είναι ότι λόγω των «μη πωλήσεων» για μεγάλο χρονικό διάστημα έχει χαθεί το δικαίωμα συμψηφισμού για τα περισσότερα ΦΠΑ των ετών ανέγερσης οικοδομών. Αν πρέπει να μπει νέα ημερομηνία αυτή να είναι μετά από τρία χρόνια τουλάχιστον.

7. Εκπρόθεσμες Τροποποιητικές Δηλώσεις Φόρου Εισοδήματος σε εμπρόθεσμη αρχική: να μην υπάρχει πρόστιμο. Είναι δίκαιο να ισχύσει δηλαδή ότι και για το ΦΠΑ αλλά και τους παρακρατούμενους.

8. Εκπρόθεσμες Διακοπές : να ορισθεί ως καταληκτική ημερομηνία η 31/12/2014.

9. Απογραφές απλογραφικών βιβλίων: να γίνει επαναφορά του παλαιού ορίου τζίρου των 150.000,00 ευρώ. Επίσης είναι ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ να καθορισθεί ότι σε περίπτωση αλλαγής του τρόπου αποτίμησης της απογραφής (από τεκμαρτό προσδιορισμό με 10% σε κανονική λογιστική απογραφή) για τον προσδιορισμό του φορολογητέου αποτελέσματος οι απογραφές έναρξης και λήξης θα υπολογίζονται με την ίδια μέθοδο. Δεν είναι δυνατόν για την χρήση 2014 η απογραφή έναρξης των μικρών επιχειρήσεων να είναι ίση με το 10% των αγορών του 2013 και η απογραφή λήξης με πραγματική απογραφή. Θα έχουμε είτε κέρδη πολλαπλάσια των πραγματικών είτε, σε παλαιές επιχειρήσεις με «υποχρεωτική» αποθεματοποίηση εμπορευμάτων θα έχουμε , υπερβολικές ζημίες.

10. Αποδείξεις δαπανών : πρέπει να ισχύει το κίνητρο της έκπτωσης φόρου για ΟΛΑ τα φυσικά πρόσωπα και όχι μόνον για τους μισθωτούς. Το Δημόσιο θα ωφεληθεί πολλαπλά.

11. Έμμεσες τεχνικές ελέγχου: πρέπει οπωσδήποτε να καταγραφούν οι κανόνες και να είναι σαφείς ως προς την εφαρμογή τους. Σήμερα στις περισσότερες περιπτώσεις απλά αθροίζονται οι καταθέσεις.
Στην περίπτωση των Συναδέλφων μας πρέπει να δοθεί ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΜΕΝΗ οδηγία γιατί επί χρόνια (έως και σήμερα αλλά και στο μέλλον) πληρώνουμε εμείς ΙΚΑ και ΦΠΑ για τις Επιχειρήσεις Πελάτες μας μέσα από τους προσωπικούς μας λογαριασμούς (με e-banking) με αποτέλεσμα να έχουμε σοβαρό πρόβλημα με τον τρόπο αυτόν του ελέγχου.

12. Η Εγκύκλιος για την ύπαρξη ή μη υπεραξίας στις περιπτώσεις μεταβίβασης ποσοστών ή συνόλου επιχειρήσεων – εάν δικαιολογείται ακόμη από την Τρόϊκα ο υπολογισμός «τεκμαρτού» ή «αντικειμενικού» προσδιορισμού – πρέπει να εκδοθεί άμεσα. Σήμερα υπάρχουν επιχειρήσεις που μεταβιβάζονται χωρίς να πάρει ο εταίρος ούτε το κεφάλαιο που έβαλε ενώ οι Υπάλληλοι στις Δ.Ο.Υ. δεν έχουν σαφείς οδηγίες.

13. Να εκδοθεί Εγκύκλιος για την νέο τρόπο υπολογισμού της επισφάλειας απαιτήσεων. Πρέπει να καταγράφει με σαφήνεια ότι ισχύει και για τα απλογραφικά όπως και για τα διπλογραφικά βιβλία. Επίσης να αναλυθεί τι εννοεί ο νόμος με την αναφορά του σε «ένδικα μέσα». Στην αιτιολογική έκθεση ο νομοθέτης απλοποιεί αρκετά το τι σημαίνει ένδικο μέσο αλλά δεν γίνεται αναφορά στον νόμο και χρειάζεται περαιτέρω απλοποίηση ώστε να γίνει κατανοητό για τους επιχειρηματίες.

14. Οπωσδήποτε θέλει τροποποίηση η διάταξη για την μη αναγνώριση δαπάνης σε μη εξόφληση τιμολογίων άνω των 500,00 ευρώ μέσω τραπεζικού συστήματος. Αν ισχύσει για την χρήση 2014 και τις επόμενες ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΑΝΟΗΤΟ ότι είναι ΑΔΥΝΑΤΟΝ η φορολογική αναμόρφωση των τιμολογίων αυτών να γίνει από τους Λογιστές. Οι επιχειρήσεις εξ ανάγκης την έχουν καταργήσει στην πράξη (πρόβλημα με οφειλές στην Τράπεζες οδηγούν σε είσπραξη μόνο με μετρητά). Στα απλογραφικά βιβλία ΔΕΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝΤΑΙ οι αγορές «επί πιστώσει» και ο χρόνος εξόφλησης των υποχρεώσεων.

15. Επίσης τροποποίηση χρειάζεται και η ημερομηνία υποβολής των φορολογικών δηλώσεων για το Ο.Ε. 2015, βάσει του νόμου, από 30/4 σε 30/6. Ούτε ο χρόνος αρκεί αλλά δεν είναι δυνατόν να υποβάλλουν πρώτα δηλώσεις τα φυσικά πρόσωπα και μετά τα νομικά καθώς το «κλείσιμο» της χρήσης για τα νομικά προσδιορίζει εισόδημα στα φυσικά.

16. Δημιουργία μόνιμης ομάδας εργασίας για παρακολούθηση και ΕΠΙΛΥΣΗ τρεχόντων θεμάτων μεταξύ ΓΓΔΕ – Λογιστών-Φοροτεχνικών – Φορολογουμένων (ΦΠ και ΝΠ). Θα βοηθήσει το έργο σας σε πρακτικά θέματα αλλά και επικοινωνιακά .

17. Άμεση έκδοση εγκυκλίων για τους αγρότες με ξεκαθάρισμα του τι θεωρείται επεξεργασία (μεταποίηση) αγροτικών προϊόντων και τι όχι. Υπάρχει «νεφέλωμα» στον διαχωρισμό των υπηρεσιών που παρέχονται στους αγρότες ώστε να υπαχθούν στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ ή στον μειωμένο. Οι παλαιές εγκύκλιοι είναι σε ισχύ ; Σίγουρα όμως οι συνθήκες μεταποίησης και το εύρος των αγροτικών προϊόντων έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Ταυτόχρονα άλλαξαν και οι προϋποθέσεις για πώληση αγροτικών προϊόντων κυρίως στο εξωτερικό. Αυτά που πρώτα τα πουλούσαν από το τελάρο σήμερα απαιτούν ειδική προεργασία για να πωληθούν και οι εγκύκλιοι είναι 30 ετών.

Ζητείστε την βοήθεια της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. και της Π.Α.Σ.Ε.Γ.Ε.Σ. για μια καταγραφή των υπηρεσιών αυτών τόσο από τους Συνεταιρισμούς των αγροτών όσο και από τρίτους επαγγελματίες. Και το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έχει εγκυκλίους για επεξεργασία πρώτου βαθμού.

Πρέπει επίσης να εξευρεθεί ο τρόπος για τον δίκαιο υπολογισμό του φορολογητέου εισοδήματος των αγροτών του Ειδικού Καθεστώτος ΦΠΑ, καθώς δεν προβλέπεται απογραφή έναρξης σε περίπτωση που έχουν προϊόντα εσοδείας 2013 που πουλήθηκαν μέσα στο 2014.

18. Αγροτικές επιδοτήσεις 2014 για παραγωγή 2013. Η Γ.Γ.Δ.Ε. πρέπει να ξεκαθαρίσει πως θα φορολογηθούν καθώς υπάρχει λογιστικός προσδιορισμός του εισοδήματος.

19. Κατάργηση κατάθεσης ιδιωτικών συμφωνητικών στην ΔΟΥ (μηνιαίες ή τριμηνιαίες καταστάσεις) με δυνατότητα υποβολής στα ΚΕΠ χωρίς πρόστιμο ως προς την ημερομηνία με ταυτόχρονη λειτουργία της on line κατάθεσης στην ΓΓΠΣ.Η εφαρμογή είναι απλή – για το εξειδικευμένο προσωπικό της ΓΓΠΣ – και στην ουσία θα είναι μια χειρόγραφη κατάσταση «κρεμασμένη» στο διαδίκτυο.

Αν είναι με καταχώρηση στοιχείων των αντισυμβαλλομένων να υποχρεούται σε υποβολή μόνον αυτός που θα καταβάλλει την δαπάνη.

http://www.agronews.gr/?pid=190&aid=118666&la=1


Δημοσίευση σχολίου

Καλοδεχούμενα όλα τα σχόλια, επώνυμα και ανώνυμα. Πάντα όμως με σεβασμό στους άλλους αναγνώστες και στους νόμους. Ευχαριστούμε!

 
Top