Γεγονός είναι η έναρξη κατασκευής νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό, τόσο των μετωπικών του Αρδανίου, όσο και των πλευρικών στην περιοχή της Μέστης. Φαίνεται όμως, ότι, με εξαίρεση την περίπτωση της γειτονικής μας Ροδόπης, στον Έβρο, για άλλη μία φορά, οι τοπικοί φορείς μάλλον έχουν ήδη φύγει για διακοπές, κι έτσι, δεν υπάρχει καμία επίσημη, τουλάχιστον, αντίδραση ή φωνή αντίθεσης. Άλλος ένας σταθμός διοδίων, θα πει κανείς, καλή καρδιά…
Σύμφωνα με τον εδώ και πολλούς μήνες, άλλωστε, γνωστό σχεδιασμό της Εγνατίας Οδού, στον Έβρο, θα λειτουργήσει ένας μετωπικός σταθμός στο Αρδάνιο, προκειμένου να πληρώνουν και όσοι κινούνται βορειότερο στο νομό, αλλά και οι οδηγοί από και προς Τουρκία. Σύμφωνα με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις από την Αστυνομία και την Τροχαία, το έργο δεν θα προκαλέσει διακοπή της κυκλοφορίας, αλλά περιορισμό στη χρήση του πλάτους της κάθε λωρίδας. Η ισχύς των ρυθμίσεων αυτών είναι μέχρι τέλη του έτους, ενώ είναι άγνωστο το χρονοδιάγραμμα για την έναρξη λειτουργίας τους.
Υπενθυμίζεται πως όταν είχε ανακοινωθεί η κατασκευή των διοδίων στη Μέστη, στις αντιδράσεις που είχαν καταγραφεί τότε από τους τοπικούς φορείς, προτείνονταν η ακύρωση του συγκεκριμένου σταθμού και αντιπροτείνονταν η κατασκευή διοδίων στο Αρδάνιο. Τελικώς, θα λειτουργήσουν και οι δύο, γιατί … μπορούμε!
Δυναμικά παρών ο νέος δήμαρχος Μαρωνείας-Σαπών
Κλειστός είναι το διάστημα αυτό ο Α/Κ Μέστης τόσο για τα οχήματα που θέλουν να εξέλθουν της Εγνατίας προκειμένου να κατευθυνθούν στις Σάπες, όσο για τα οχήματα που θέλουν να εισέλθουν στην Εγνατία από Σάπες.
Η φιλοσοφία της τοποθέτησης πλευρικών σταθμών διοδίων, όπως αναφέρει ο «Χρόνος», έχει στόχο όσοι παρακάμπτουν τα διόδια της Μέστης να πληρώνουν στην είσοδο ή έξοδο του αυτοκινητοδρόμου αντίστοιχα. Συνεπώς, δεν θα πληρώνουν διπλά όσοι έχουν ήδη πληρώσει τα διόδια της Μέστης κι απλώς θέλουν να βγουν στην έξοδο.
Συγκεκριμένα, θα χτιστούν δύο πλευρικοί σταθμοί διοδίων, ως εξής:
-Ο πρώτος σταθμός διοδίων τοποθετείται στην έξοδο του Α/Κ Μέστης κι αφορά το τμήμα Αλεξανδρούπολη – Κομοτηνή. Από το σημείο περνούν όσοι βγαίνουν πριν τον μετωπικό σταθμό διοδίων και στόχος είναι να πληρώνουν κι αυτοί οι οδηγοί, ώστε να μην παρακάμπτουν τα διόδια.
-Ο δεύτερος σταθμός διοδίων τοποθετείται στην είσοδο του Α/Κ Μέστης κι αφορά το τμήμα Κομοτηνή – Αλεξανδρούπολη. Από το σημείο μπαίνουν τα οχήματα μετά από τον μετωπικό σταθμό διοδίων και στόχος είναι να πληρώνουν κι αυτοί οι οδηγοί, ώστε να μην παρακάμπτουν τα διόδια.
Η κατασκευή των πλευρικών σταθμών διοδίων αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στα τέλη Αυγούστου.
Οι κάτοικοι και επισκέπτες των Σαπών διαμαρτύρονται για το αίσθημα αποκλεισμού που αισθάνονται αλλά και για την οικονομική «χασούρα», αφού στην καλύτερη εποχή για τον τουρισμό, θεωρούν πως τα έργα αυτά κόβουν την όποια τουριστική ή αγοραστική κίνηση έχει ο Δήμος Μαρωνείας – Σαπών από τον Έβρο. Ασφαλώς, μετά την θέση και των πλευρικών σταθμών διοδίων σε λειτουργία, θα υπάρχουν και καθημερινές οικονομικές επιπτώσεις για τον τόπο, ακόμη κι αν για τους μόνιμους κατοίκους ισχύσει απαλλαγή.
«Είμαστε αποκλεισμένοι από την Εγνατία κι αυτό είναι απαράδεκτο και επικίνδυνο», δήλωσε στον «Χ» ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Μαρωνείας – Σαπών Ντίνος Χαριτόπουλος, ο οποίος αναλαμβάνει καθήκοντα από 1η Σεπτεμβρίου αλλά ήδη είχε συνάντηση με τον πρόεδρο της Εγνατίας Οδού επί του θέματος. «Φτάσαμε σε σημείο αντί να διαμαρτυρόμαστε που γίνονται νέα διόδια να διαμαρτυρόμαστε για το πότε γίνονται», υπογράμμισε, εξηγώντας πως όχι απλώς γίνονται αλλά «μας καίνε την χειρότερη περίοδο».
Ο αποκλεισμός των Σαπών από την Εγνατία είχε ήδη αντίκτυπο στο παζάρι της Παρασκευής, πληροφόρησε ο κος Χαριτόπουλος, ενώ αναμένεται να υπάρξει και ελαχιστοποίηση διερχόμενων από τον Έβρο προς τις Σάπες και το παράκτιο μέτωπο του Δήμου Μαρωνείας – Σαπών.
Χρήσιμη, εποικοδομητική – αλλά δίχως θετικό πόρισμα – συνάντηση με τον πρόεδρο της «Εγνατίας Οδού» Απ. Αντωνούδη είχε στην Θεσσαλονίκη ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Μαρώνειας-ΣαπώνΝτ. Χαριτόπουλος με αφορμή την έναρξη των έργων πλευρικών διοδίων στον κόμβο Μέστης. Στη συνάντηση ο κος Χαριτόπουλος διαμαρτυρήθηκε έντονα για τις δυσμενείς συνέπειες που δημιουργεί στην περιοχή του δήμου Μαρωνείας – Σαπών η κατασκευή και η λειτουργία του σταθμού πλευρικών διοδίων.
Ο πρόεδρος της Εγνατίας τόνισε ότι η εφαρμογή των μέτρων είναι προϊόν αποφάσεων του ΤΑΙΠΕΔ, αναγνώρισε τα προβλήματα κόστους που ανακύπτουν για τους κατοίκους της περιοχής και την τουριστική κίνηση στη μέση της θερινής περιόδου και είδε θετικά την πρόταση του κουΧαριτόπουλου να επιταχυνθούν οι εργασίες ώστε να μειωθούν οι δυσκολίες και οι συνέπειες που σήμερα υπάρχουν.
Ποια θα είναι η τύχη των ηλεκτρονικών διοδίων;
Η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών θα πρέπει να λάβει μια δύσκολη απόφαση, εκτιμώντας αν ο διαγωνισμός-μαμούθ των 400 εκατ. ευρώ μπορεί να προχωρήσει ως έχει ή αν θα προκαλέσει περισσότερα προβλήματα από αυτά που έρχεται να λύσει. Το κυριότερο πρόβλημα του διαγωνισμού, όπως έχει προωθηθεί, είναι ότι δεν έχει εξασφαλιστεί η συμφωνία των παραχωρησιούχων και των δανειστριών τραπεζών τους για το νέο σύστημα και επομένως δεν γίνεται απλά να «επιβληθεί» χωρίς να οδηγήσει σε μια μακρά δικαστική διαμάχη και, ενδεχομένως, αποζημιώσεις. Αν το υπουργείο ξεκινήσει νέο γύρο συζητήσεων με τους παραχωρησιούχους, τότε κινδυνεύει είτε να δεχθεί υπό την πίεση ενός έργου που «τρέχει» να δώσει στους παραχωρησιούχους ανταλλάγματα είτε να ξεκινήσει ένα έργο του οποίου το χρονοδιάγραμμα δεν θα προχωρεί (ενεργοποιώντας ρήτρες) με ευθύνη του κράτους.
Την προηγούμενη εβδομάδα το υπουργείο Υποδομών ανακοίνωσε ότι κηρύσσεται προσωρινός ανάδοχος του διαγωνισμού η κοινοπραξία Ακτωρ-Intrakat-Intrasoft-Autostrade, έναντι της κοινοπραξίας Μυτιληναίος-Nusz, που ήρθε δεύτερη. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η κοινοπραξία που επικράτησε προσέφερε πολύ μικρότερη έκπτωση (10,01%, έναντι 30,72% της δεύτερης), καθώς βαρύνουσα σημασία είχε στον διαγωνισμό η τεχνική έναντι της οικονομικής προσφοράς (80-20).
Οι πέντε κοινοπραξίες στις οποίες έχει παραχωρηθεί το εθνικό οδικό δίκτυο (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Νέας Οδός, Κεντρική Οδός) αντιμετώπισαν «μουδιασμένα» το αποτέλεσμα. Η αιτία είναι προφανής: δεν προηγήθηκε συμφωνία. Η συμφωνία είναι απαραίτητη καθώς με τις πέντε συμβάσεις, που κυρώθηκαν με νόμους, τοΔημόσιο έχει παραχωρήσει στους ιδιώτες τόσο το δικαίωμα είσπραξης των διοδίων (που αποτελούν το βασικότερο έσοδο των έργων) όσο και την ευθύνη για λειτουργία τους. Το υπουργείο ξεκίνησε συζητήσεις με τους εκπροσώπους των πέντε παραχωρησιούχων, τελικώς όμως προχώρησε μονομερώς, χωρίς να εξασφαλίσει τη συναίνεσή τους. Οι παραχωρησιούχοι εξέφρασαν σοβαρές επιφυλάξεις για τον νέο μηχανισμό είσπραξης διοδίων που το σύστημα προϋποθέτει: το κράτος θα δημιουργούσε έναν κοινό λογαριασμό στον οποίο θα καταλήγουν τα έσοδα από όλα τα διόδια και κατόπιν θα κάνει την κατανομή των εισπράξεων, ανάλογα με τις διελεύσεις που έχουν καταγραφεί. Ο μηχανισμός αυτός προκαλεί νευρικότητα στις κοινοπραξίες, αλλά και στις τράπεζες που έχουν δανείσει τα έργα, καθώς φοβούνται ότι τα έσοδα από τα διόδια γίνονται «πολιτικό χαρτί» στα χέρια του εκάστοτε υπουργού Υποδομών. Επιπλέον, σημειώνουν, η εφαρμογή του νέου συστήματος προϋποθέτει τροποποίηση των συμβάσεων παραχώρησης, κάτι που δεν έχει δρομολογηθεί.
Υπάρχουν όμως και άλλα ζητήματα. Στον διαγωνισμό, το Δημόσιο συμβάλλεται με έναν ιδιώτη για να δημιουργήσει και να θέσει σε λειτουργία το νέο σύστημα. Ομως δεν ρυθμίζεται με κάποιον τρόπο η σχέση του ιδιώτη με τον εκάστοτε παραχωρησιούχο (ή την Εγνατία Οδό). Αυτό μπορεί να προκαλέσει πολλές επιπλοκές σε επίπεδο καθημερινότητας, αν για παράδειγμα χαλάσει ένα από τα μηχανήματα ή γίνει αιτία για κάποιο ατύχημα. Επίσης, ο διαγωνισμός προβλέπει μια ενδιάμεση περίοδο δοκιμών δύο ετών, στην οποία το σημερινό σύστημα των μετωπικών και πλευρικών διοδίων θα συνυπάρχει με ένα σύστημα ελεύθερης ροής οχημάτων, η τρόπος εφαρμογής του οποίου δεν έχει προσδιοριστεί.
«Δεν είμαστε πρόθυμοι να συμμετέχουμε σε κάτι που δεν μας λαμβάνει υπόψη, ούτε θα επιτρέψουμε σε κανέναν να επέμβει στα διόδια», λέει στην «Καθημερινή» υψηλόβαθμο στέλεχος κοινοπραξίας, υπό τον όρο της ανωνυμίας. «Το Δημόσιο θα δώσει 400 εκατ. ευρώ για ένα σύστημα που μπορεί να εφαρμοστεί μόνο στην Εγνατία».